czwartek, 22 listopada 2012

...mgła spowiła kraj Piastów


15-18/11/2012

Kolejny wyjazd do spowitego mgłą Dalkowa wprowadził odpowiedni nastrój. Lubię wieżę w takiej scenerii. To świetne tło dla takiej zmurszałej, pochylonej staruszki. Co prawda moim celem jest rewitalizacja, jakiej nie powstydziłby się dobry chirurg plastyczny - specjalista od ujmowania lat, ale na dziś, na ten zimny mocno już zaawansowanej jesieni czas widok wieży zatopionej we mgle to było coś czego mi było trzeba. 

15/11/2012




No dobrze, Dalków nie jest pępkiem świata, więc może nieco poniosła mnie fantazja z tą mgłą w kraju Piastów. Dowiedziałem się ze sprawdzonych źródeł, że np we Wrocławiu mgły wtedy nie było;)
Ja jednak chciałem wtedy wierzyć, że wszędzie powiało Hitchcockowską mgłą.
 





Jedna z definicji mówi, że mgła to cyt. "zawiesina mikroskopijnych kropelek wody unosząca się nisko nad ziemią w postaci obłoku utrudniającego widoczność". 
Utrudniającego widoczność! to właśnie słowa klucze! tego mi było trzeba bo we mgle wieża staje się nieco abstrakcyjna, niedopowiedziana, więc można skonkludować ją jako dzieło skończone-nieskończone. Jak jeszcze do tego zmrużyć porządnie oczy, to nie widać tak wyraźnie jak wiele jest jeszcze do zrobienia;) a to dobra motywacja do pracy, szczególnie kiedy na zewnątrz -2 Celsjusza.
Linie, ich granice zacierają się i dzięki temu można odnieść wrażenie obrazu pełnego (szkoda, że zdjęcia robiłem, jak zwykle zresztą swoją starą, kilkuletnią nokią, ...a może i dobrze;).




W każdym razie, korzystając z dobrodziejstw trzymającej w napięciu aury z przyjemnością dokumentowałem postępy w pracy.
Plan nadrzędny zakładał bezwzględne osłonięcie dachu wieżyczki klatki schodowej i ścian wzdłuż rusztowania coby zimą nie mokły i nie marzły za bardzo. Zależało mi też na odgruzowaniu terenu zwaliska wzdłuż zachodniej ściany, żeby co lepszy materiał posegregować i odzyskać. 



Organiczne szczątki drobnych gałęzi bzu czarnego tliły się w sympatycznym ognisku.

16/11/2012

Jedyną niewygodą pracy w codziennej mgle połączonej z ujemną temperaturą był fakt, że podesty rusztowania były śliskie jak cholera. Do południa, każdego dnia byłem pogodzony z życiem. Później wraz ze wzrostem temperatury myśli oswajały się z rzeczywistością i zaczynało mi się spieszyć, bo jak zwykle, żeby zrobić wszystko czasu jest akurat za mało.


Trzeba było wejść na gzyms wieży, żeby zdjąć dachówki z łat. Na tym poziomie efekt Vertigo dawał o sobie znać, mimo woli.



Dach wieżyczki jest w kiepskiej formie jak widać i wymagał sporo prac naprawczych, żeby bezpiecznie i skutecznie nakryć go warstwą grubej folii. Poniżej pierwsze zdjęcia króla z wieży.





Plastykową windą na linie konopnej dachówki zjechały w dół w pełnej mgle, gdzie zostały zabezpieczone.


A konstrukcja więźby dachowej przed wzmocnieniem wyglądała mniej więcej tak:



17/11/2012


Mgła stanowi nieodłączny element scenografii przedstawień z czasów świetności staruszki - wieży. Może dlatego tak dobrze komponuje się w takim zestawieniu




Ostatnie sprawdzenia i decyzje przed nakryciem więźby:



No i jest folia na dachu.

18/11/2012

Z bliska wygląda to tak:


W desperacji wynikającej z upływającego czasu, krótkiego dnia etc jak i tego, że nie miałem pełnego dostępu do muru wieży, żeby zamocować folię, zastosowałem patent ze sznurem, do którego powiązałem worki z piaskiem i przesuwając sznurek z workami udało mi się dociążyć folię wokół.



Efekt końcowy okazał się zadowalający, jak na amatora, pół-profesjonalistę;)


A w tak zwanym międzyczasie rosła górka cegieł do wysuszenia i zobaczenia czy są jeszcze coś warte;)






Tuż przed zmierzchem dach i wszystkie dostępne z rusztowania mury były gotowe do przetrwania kolejnej zimy.




3 komentarze:

  1. ... no po prostu pięknie :).
    Ale powiedz osochozi z tym efektem vertigo? ..."fekt Vertigo to sposób filmowania polegający na zmianie ogniskowej kamery oraz jednocześnie odległości od filmowanego przedmiotu/postaci. Taki zabieg powoduje zmianę perspektywy tła bez zmiany perspektywy pierwszego planu.

    Taki efekt uzyskuje się zazwyczaj poprzez połączenie dwóch odwrotnych czynności: optycznego przybliżania obrazu (zoomowania obiektywem) wraz z jednoczesnym oddalaniem kamery od filmowanego obiektu lub odwrotnie, tj. oddaleniem obrazu obiektywem wraz z dojazdem kamery do obiektu.

    Taki trik jako pierwszy zastosował Alfred Hitchcock, który pracując nad "Zawrotem głowy" w 1957 roku, potrzebował wizualizacji tytułowego zawrotu głowy. Wspólnie z operatorem Irminem Robertsem po serii prób wymyślili dwa jednoczesne, odwrotne ruchy. Tytuł filmu po angielsku to właśnie "Vertigo", stąd najbardziej powszechna nazwa, choć funkcjonują również inne: dolly zoom, triple reverse zoom, back zoom travelling, smash zoom, smash shot, vertigo zoom, hitchcock zoom, hitchcock shot, vertigo shot, jaws shot, zido, zolly, telescoping, contra-zoom, trombone shot, push/pull, trombone effect, stretch shot."(http://studiofilmowe.blox.pl/2012/08/efekt-vertigo-pojecie-przyklady-zastosowania.html)
    pozdrawiam
    Paweł

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak precyzyjnie o Vertigo jeszcze chyba nie pisano:)Wszystko się zgadza. Kupuję, zwłaszcza, że To właśnie Hitchcock go stosował. Efekt vertigo można uzyskać też aparatem fotograficznym zmieniając nawet samą tylko odległość podczas robienia zdjęcia.
    A sam efekt Vertigo pojawia się w tym blogu po raz pierwszy nieco wcześniej. Tu link: http://wieza-mieszkalna.blogspot.com/2012/08/vertigo-albo-widok-z-dachu-czyli-jak.html
    Tam efekt ten uzyskuje się stojąc na 4-tym piętrze rusztowania wielokrotnie w szybkim tempie odwracając głowę do góry i na dół. Prawdziwy zawrót głowy - czyli vertigo, bo taką też ma definicję to słówko. O ten właśnie efekt mi chodziło w tym wypadku. pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. dodam jeszcze, że mam tzw. lęk wysokości i u mnie efekt vertigo zaczyna działać dość szybko. nawet nie bardzo muszę robić tych operacji: góra - dół;)

    OdpowiedzUsuń